Mohd Khairul

Copywriter/Content Writer di Team Ternakan Kambing. Mula terlibat dalam bidang penternakan sejak 2008.

kambing berak cair kembung perut makan daun ubi kayu

Punca Kambing Berak Cair Dan Kembung Perut Selepas Makan Daun Ubi Kayu

“Kenapa kambing aku berak cair lepas bagi makan daun ubi kayu? Daun ubi ini jenis beracun ke?” Ini merupakan pertanyaan yang diajukan kepada saya dua hari lepas. Kisahnya macam ni… Kawan saya ni baru lagi bermula menternak kambing. Saya pesan kat dia, kalau ada apa-apa kemusykilan pasal kambing, jangan malu-malu tanya saya. Katanya, semalam dia …

Punca Kambing Berak Cair Dan Kembung Perut Selepas Makan Daun Ubi Kayu Read More »

kertas kerja ternakan kambing

Kertas Kerja Ternakan Kambing Mudah Lulus Tahun Ini

Apa yang diperlukan dalam kertas kerja ternakan kambing? Bagi memastikan permohonan pinjaman diluluskan, anda seharusnya mengetahui apakah perkara yang perlu disertakan dalam kertas kerja penternakan kambing. Anda tahu kenapa pentingnya kertas kerja ini dalam permohonan pinjaman? Ianya bertujuan untuk meyakinkan pihak pemberi pinjaman terhadap projek penternakan kambing anda. Cuba anda letakkan diri anda sebagai pihak …

Kertas Kerja Ternakan Kambing Mudah Lulus Tahun Ini Read More »

kambing jamnapari jantan

Kambing Jamnapari Lebih Lumayan Diternak

Kambing Jamnapari merupakan baka kambing dwi-fungsi. Boleh diternak untuk mendapatkan daging dan boleh juga diternak untuk mendapatkan susu. Untuk pengetahuan anda, kambing Jamnapari ini juga turut dikenali sebagai Etawah. Asal usul baka Jamnapari Tidak lengkap kiranya jika saya bercerita tentang kambing Jamnapari tanpa menceritakan tentang asal-usulnya kan. Untuk pengetahuan semua, baka Jamnapari ini merupakan baka …

Kambing Jamnapari Lebih Lumayan Diternak Read More »

jenis-jenis kambing ternakan

Jenis-Jenis Kambing Sesuai Untuk Projek Ternakan

Jenis-jenis kambing apakah yang sesuai diternak di negara kita ini? Saya yakin ini adalah persoalan yang kerap terlintas difikiran setiap bakal penternak kambing. Jenis-jenis kambing juga terdapat banyak pilihan seperti kambing penusu dan kambing pedaging. Di dalam artikel ini, saya akan kongsikan beberapa jenis-jenis kambing yang sesuai diternak untuk penternak baru bermula. Jenis Kambing Penusu. …

Jenis-Jenis Kambing Sesuai Untuk Projek Ternakan Read More »

cara penjagaan kambing

Cara Penjagaan Kambing Yang Sesuai Dijalankan Pada Tahun Ini

Dalam dunia penternakan kambing, cara penjagaan kambing terbahagi kepada tiga jenis. Iaitu jenis sistem penternakan intensif dan sistem penternakan separa intensif, dan sistem penternakan ekstensif. Cara penjagaan kambing ini bergantung modal seorang penternak. Walaupun begitu, setiap sistem penternakan mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Cara penjagaan kambing secara intensif. Cara penternakan ini menempatkan kambing di dalam …

Cara Penjagaan Kambing Yang Sesuai Dijalankan Pada Tahun Ini Read More »

modal ternak kambing

Modal Ternak Kambing Untuk Penternak Baru Bermula

Ramai yang bertanya kepada saya tentang berapa modal ternak kambing yang sebenar. Jadi untuk menjawab persoalan itu, beberapa faktor yang akan menentukan berapakah modal ternak kambing yang perlu anda sediakan. Modal ternak kambing terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama adalah kos permulaan. Kos permulaan ini melibatkan baka, kandang, pagar, utiliti (air & elektrik). Manakala bahagia …

Modal Ternak Kambing Untuk Penternak Baru Bermula Read More »

masalah penternakan kambing

Masalah Penternakan Kambing Dihadapi Oleh Para Penternak

Dalam membela kambing memang tidak boleh lari daripada masalah penternakan kambing. Sebagai seorang penternak, anda seharusnya mempunyai ilmu atau kemahiran dalam mengelak permasalahan ini. Antara masalah penternakan kambing yang dihadapi para penternak: Kesukaran mendapatkan makanan. Kambing dihidapi penyakit. Kecurian atau kehilangan kambing. Modal mengembangkan hasil ternakan. Memasarkan hasil ternakan. Masalah penternakan kesukaran mendapatkan makanan kambing. …

Masalah Penternakan Kambing Dihadapi Oleh Para Penternak Read More »

cara bela kambing secara kecil kecilan

Bela Kambing Kecil Kecilan Untuk Penternak Kecil

Nak bela kambing kecil kecilan? Sebenarnya nak mula bela kambing tak perlukan banyak kambing pun pada permulaan. Saya sendiri bermula dengan bela kambing secara kecil kecilan juga. Lebih kepada minat atau hobi sahaja pada ketika itu. Kenapa perlu bela kambing secara kecil kecilan? Jika dilihat pada jumlah import kambing pada tahun lepas, sebanyak 12,000 ekor …

Bela Kambing Kecil Kecilan Untuk Penternak Kecil Read More »

kaedah ternak kambing kampung

Cara Ternak Kambing Kampung Yang Menguntungkan

Bagaimana cara ternak kambing kampung? Mungkin itu persoalan yang meniti difikiran setiap bakal pengusaha kambing. Sebenarnya, antara sebab anda perlu memilih kambing kampung sebagai ternakan adalah kerana ianya merupakan ternakan yang jinak dan mudah dijaga. Cara Mudah Ternak Kambing Kampung. Daripada segi kos pemakanan pula, cara mudah ternak kambing kampung dengan memberi makanan daripada sumber …

Cara Ternak Kambing Kampung Yang Menguntungkan Read More »

pengusaha kambing mudah

Graduan Ijazah Jadi Pengusaha Kambing Jana RM5,000 Sebulan

Tidak menyangka jadi pengusaha kambing ternakan. Bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Begitulah perumpamaan yang boleh diberikan kepada seorang graduan lepasan universiti ini. Selepas beberapa kali gagal dalam mendapatkan kerja yang diingininya, kini dia bertekad untuk menceburkan diri dalam bidang pengusaha kambing ternakan. Pengusaha kambing ternakan lepasan ijazah. …

Graduan Ijazah Jadi Pengusaha Kambing Jana RM5,000 Sebulan Read More »